Trygg APP-utvikling fra A-Å


For iPhone, Android, Windows Mobile og Blackberry

main

 

Utvikling av apps

 

Vi kan apps


Altiweb har bred erfaring og spisskompetanse på å programmere apps tilpasset alle platformer. Ut fra din app-idé lager vi en såkalt "mockup" som underlag for diskusjonen mellom kunde og oss, for så å lage et ferdig flowchart med innebygget systemarkitektur.

Dette flowchartet er kundens eiendom! Det innebærer at dersom du ønsker det, kan flowchartet overleveres til en konkurrent og få appen utviklet der. Vi gjør vårt ytterste for at vi også skal bli valgt som leverandør av Appen, men er ikke redd for litt sunn konkurranse, så derfor gir vi våre kunder denne muligheten!

 

Vi er best i Norge på 3 unike områder


Foruten å lage de beste appene for iPhone, så mener vi det er tre områder hvor Altiweb er best i Norge:

backend

Backend

Det systemet som du som kunde benytter for å oppdatere appen med nytt innhold. Her er det mange som kjøper "ferdig-på-boks"-løsninger og det tror vi ikke er så lurt! Derfor har vi brukt mange hundre timer på å utvikle vårt eget, modulbaserte, backend-system som skreddersys hver enkelt app.

Du som kunde vil da ha din unike Backend for å oppdatere og redigere akkurat med den tekst, bilder, filmer og lyd du ønsker.

android

Android

Altiweb var en av de første som var ute og skaffet seg kunnskap, erfaring og spisskompetanse også på Android.

Vi tok et valg allerede i 2010, hvor vi mente at Android på et eller annet tidspunkt ville bli større enn til og med iPhone på nedlasting av apper. Lenge så det ikke slik ut, men i dag er bildet i ferd med å endres dramatisk måned for måned. Hundretusner av Android smarttelefoner har blitt kjøpt i Norge, bare det siste året.

prosjektstyring

Prosjektstyring

8-12 person er involvert i et middels stort app-prosjekt. Det er mange "kokker" og man trenger et profesjonelt oppfølgingssystem (TiR, hvor også kunden kan se utviklingen av appen dag for dag på nettet) og en erfaren, oppegående prosjektleder til å holde i trådene, samt holde kunden informert om utviklingen.

Et app-team består gjerne av 1 person på systemarkitektur, 2 programmerere for iPhone iOS, 2 på Android, 2 på backend, 1 på design, 2 på testing (+kunde) og 1 prosjektleder. Ved å skru sammen et såpass stort team, klarer vi å levere appene raskest mulig fra idé til ferdig produkt. Samtidig får vi en unik kvalitet i hvert enkelt ledd, i og med at teamene er spesialister på hvert sitt fagområde.

 

Omtaler

St. Eystein skoleapp

"...St. Eystein skole har nemlig fått sin egen app. Der får foreldre, elever, lærere og alle andre som laster den ned, informasjon om det meste.

– Jeg er inne flere ganger om dagen. Her ligger jo alt mulig, sier Ellen Moland begeistret og demonstrerer.

– Ser du her er ukeplanene, her står det når det er prøve. Det ikke noe problem om ukeplanlappen er blitt borte. Og denne liker jeg veldig godt, sier hun og går inn på aktivitetskalenderen."

Klikk her for å lese mer


Simonsen Vogtwiig



"Få bransjer blir sett på som mer konservative enn advokatbransjen. Derfor har Advokatfirmaet Simonsen forskrekket enkelte ved å lansere en gratis app. Med denne på telefonen eller iPaden kan man enkelt finne juridisk informasjon om arbeidsrett, teknologi og media"

Klikk her for å lese mer


Explorius



"Explorius valgte Altiweb da vi skulle produsere vår første App og er veldig fornøyd både med nivå av profesjonalitet, engasjement og pålitelighet. Det har vært en spennende og lærerik reise frem i mot lanseringen vår i sommer og vi har fått mange gode råd og fin oppfølging underveis."

Marketing manager Kjersti Venstad, Explorius




 

Hvordan segmenterer vi de ulike appene?


 

Medlems/org-apps

Ansattesøk m/kontakter
Pushmeldinger
Betalingsfunksjon
Kryptering
Passordbeskyttet

screenshot
screenshot

Info-apps

Tilpasset brett
Tiltfunksjon/design
Konverterer pdf
Alfasøk/emnesøk
Cloud backend

screenshot
screenshot

Event-apps

Posisjonering
Programinnhold
Pushmeldinger
Kart
Mobil backend

screenshot
screenshot

Eiendom

Koblet mot database
Valg av bildekvalitet
Posisjonering
Utdrag søkebase
Lagring av favoritter

screenshot
screenshot

Sport - fritid

Native
Posisjonering
Gyrofunksjoner
Link til hjemmepc'en
Temperatur & vær

screenshot
screenshot

Underholdning

Animasjon
Lyd/musikk
Design vektlegges
Tiltfunksjon
Lyssterk

screenshot
screenshot

B&B

Én hovedfunksjon
Kalenderfunksjon
Pushmeldinger
RSS
Facebooktilknytning

screenshot
screenshot

Forbrukerapps

Meget brukervennlige
Intuitive
Flere hovedfunksjoner
Søkefunksjoner
Scanning

screenshot
screenshot

Betalingstjenester

Kryptering
Passordbeskyttelse
Timerfunksjon
Meldingstjenester
Avanserte søkefunksjoner

screenshot
screenshot

Utdanning

Meget brukervennlige
Intuitive
Meldingstjenester
Kalenderfunksjon
Søkefunksjoner

screenshot
screenshot

Forbund

Meldingstjenester
Koblet mot database
Pushmeldinger
Alfasøk/emnesøk
Meget brukervennlige

screenshot
screenshot

Reiseliv

Reiseplanlegger
Buss-, båt-, togforbindelse
Karttjeneste
Pushmeldinger
Sanntidstrafikkmeldinger

screenshot
screenshot
 

 

Hvordan lager Altiweb en app?


 

  • Fase 1

    Hovedfunkjonen i appen blir analysert. Mange apper har kun én funksjon (f.eks et spill), de fleste har en til to hovedfunksjoner. Mange har opplevet at dersom appen skal ha fler enn to hovedfunksjoner kan appen bli vanskelig å markedsføre (hva er det unike med appen) og at den blir mer kostbar i produksjon og ofte litt vanskelig i bruk. Så har du en app som skal inneholde mange hovedfunksjoner så kan det kanskje være lurt å se om dette skal deles på to eller tre ulike apper.simonsen flow

    Når kunden og vi har kommet frem til hovedfunksjonene så går Altiweb hjem og lager et forslag til en mockup som visuelt vil vise hvordan vi tenker oss navigering, logikk og funksjoner.

  • Fase 2

    Kunden og Altiweb jobber sammen gjennom logikk og funksjonene. Utvikling av flowchart og systemarkitekturen.

  • Fase 3

    Kunden og vi jobber oss gjennom hele flowchartet og gjør de nødvendige endringer og justeringer som ønskes.

  • Fase 4

    Altiweb lager en SRS (presisering av hvilke funksjoner Appen ikke skal utføre) samt en funksjonsbeskrivelse over alle appens knapper. Oversender pris og leveringstid.

  • Fase 5

    Kunden sier jøss... det var rimligere og raskere enn det vi hadde forventet og underskriver kontrakten :)

  • Fase 6

    Skjermbildene designes (til Iphone, eventuelt brett, eventuelt Android, eventuelt Windows, eventuelt Smart-tv). Skjermbilder til backend designet til en webservice.

  • Fase 7

    Kunden godkjenner designet.

  • Fase 8

    Appen programmeres (Front-end og eventuelt back-end).

  • Fase 9

    Appen testes. Minimum 6 personer med ulike mobiler tester alle funksjoner. Bugfixing. Også kunden er involvert i testingen!

  • Fase 10

    Appen sendes til godkjennelse til AppStore/eventuelt Google Play (Android) /Microsoft Store, Blackberry.

  • Fase 11

    Kunden markedsfører appen overfor Appens målgruppe/r.

  • Fase 12

    Kunden har tegnet en egen service-, host-, supportavtale med Altiweb som alltid er tilgjengelig hvis du trenger oss.

  • Fase 13

    Appen er en suksess og Altiweb får i oppdrag å lage en tysk og en engelsk versjon... :)

 

Noen viktige ord og uttrykk


  • API:
    Application Programming Interface er det vi benytter når vi skal kople Appen opp mot ulike andre systemer. Hvis vi f.eks. skal hente ut informasjon fra Finn.no så får vi noen APIér som gjør det mulig for oss å kople appen opp mot Finn.no backend og hente ut informasjon herfra.

  • Backend:
    Program/service kontrollert av menneske eller en datamaskin (eller begge deler) som kommuniserer med frontend. I backend-systemet gjør man fortløpende endringer, oppdateringer av det som vises i frontend (dvs på telefonen/brettet/smart-tvén).

  • Frontend:
    User interaction application er det som hver enkelt bruker av appen får opp på sin telefon/brett/smart-tv.

  • Appstore:
    Nedlastingssted for apper utviklet for Apple sitt operativsystem (iOS 5) tilpasset Apple sin iPhone.

  • Google Play Store:
    Nedlastningssted for de smartelefonene som benytter Android sitt operativsystem (f.eks. Samsung, HTC, LG, Sony m.fl).

  • Microsoft Store:
    Nedlastingsted for smartelefoner som benytter Windows Mobile (f.eks. Nokia).

  • Objective C:
    Laveste programmeringsspråk (nærmest maskinvaren) som vi benytter i programmeringen. Man må pr. idag ha ulike versjoner til de 3 systemene.

  • HTML5:
    Er for øyeblikket under utvikling og kommer til å ta over for HTML 4.01. Et av hovedmålene til HTML5 er å minimere behovet for webapplikasjoner som Adobe Flash, QuickTime og Silverlight. HTML5 vil også ha bedre støtte for mobiltjenester som geolokasjon og lokasjonsbaserte tjenester, i tillegg til nyere åpne formater som skalerbar vektorgrafikk. W3C forventer at HTML5 vil nå W3C Candidate Recommendation-status i 2012, og W3C Recommendation i 2022 eller senere.

  • Itunes:
    content media manager for Apple utstyr.

  • Smart-telefon (Smart phone):
    Telefon som har egenskapene og funksjoner som en PC.

  • Webapplikasjon:
    Er et program som kan kjøres i en nettleser. Det er programmert i et språk som nettlesere støtter, som for eksempel HTML, JavaScript eller Java. En webapplikasjons store fordel er at brukerne slipper å installere programvaren. Utviklerne kan gjøre oppdateringer når som helst, uten å distribuere dette til den enkelte bruker.


del mail

© 2013 Altiweb AS
Martin Linges Vei 25 - 1364 Fornebu

Telefon: +47 21 97 21 00
Faks:     +47 21 97 21 10

E-post:

Kart:    Trykk her

Logg inn

 

Trenger du hjelp?

Altiweb har fri support alle hverdager,
fra kl. 08:30 til 16:00 på mail og telefon.

E-post:

Telefon: +47 21 97 21 00

eller se våre hjelpesider for veiledning.